Posts tonen met het label paspel. Alle posts tonen
Posts tonen met het label paspel. Alle posts tonen

zondag 12 april 2015

Groen, groen, niets aan te doen!

Lentekriebels! Wat is het toch zalig als het zonnetje schijnt. In de voormiddag heb ik alle winterkledij van onze meisjes in dozen gestopt en alle lente - en zomerspulletjes mooi in de kasten gelegd. Een mens wordt toch vrolijk van die kleurtjes en vooral van de zon. In het vooruitzicht van een namiddagje koers bakte ik een heel lekkere perentaart. Wees maar gerust dat het heerlijk smaakte met een goed tasje koffie. Om duimen en vingers van af te likken!

Spelende kids buiten, 't ventje geconcentreerd naar Parijs-Roubaix aan het kijken en ik even geconcentreerd achter mijn naaimachine met het Jemmastofje van Michael Miller. Het werd een kleedje voor Noa deze keer en ik vond een beetje inspiratie op de website Poppie van mijn (naai)vriendin Cindy. Ik nam de basisjurk van Stof voor Durf het Zelvers I en zette er een kraagje op en een paspeltje tussen. Een blinde rits in, omzomen met biais en klaar.





Ondertussen ben ik het volgende projectje al aan het tekenen en knippen. Die regelmaat, het gaat me nog lukken ... Ooit ;-)

dinsdag 10 juni 2014

Een testappeltje

Op de verkiezingsdag moesten wij naar het communiefeest van grote neef Alexander. Bij een feest horen natuurlijk mooie kleedjes en daar zijn we graag bij. Ik had een heel leuk stofje liggen waaruit ik een kleedje wilde maken voor Noa. Noa is een lange, smalle meid en niet elk modelletje komt daarbij tot zijn recht. Uren heb ik in mijn boeken en naaitijdschriften zitten bladeren. Wat ik mooi vond, was haar dada niet. En wat zij mooi vond, was in mijn ogen een teutenkleed.

We sloten dan maar een compromis : het werd het kleedje met de ronde kraag uit Stof voor Durf het Zelvers. Ik had er van in het begin niet echt een goed oog in en besloot voor de eerste keer in mijn naailoopbaan een testversie van een kleedje te maken. Ben ik blij dat ik dat heb gedaan. Op zich is het wel een mooi en leuk modelletje maar het is echt niets voor Noa. Vooraan valt het nog goed mee maar achteraan valt het veel te wijd. Het appelstofje kocht ik een tijdje terug over van naaivriendin Noor. Testkleed of niet, een paspel moest er vanzelfsprekend ook aan toegevoegd worden.

En op het feest ... helaas geen creatie van mama maar dat lieten we niet aan ons hartje komen. Het was een fantastische dag.

 


maandag 19 mei 2014

Our cowgirl

Een tijdje terug zat er een briefje in de boekentassen van onze dochters. De dresscode voor het schoolfeest. Voor Féliz moesten we op zoek naar een Spaans flamencokleedje. Mieke snelde hier meteen ter hulp. Dat was dus heel snel opgelost.

Noa moest als cowgirl naar het schoolfeest. Op het briefje verwees de juf naar een jeansbroek of -rok. Dat was een andere opdracht. Noa had een recht jeansrokje in haar kleerkast liggen maar dat vond onze danseres natuurlijk niet swingend genoeg. Ik maakte dan maar een cirkelrok in lichte jeansstof met onderaan een iets dikkere witte paspel en bovenaan witte boordstof. Dat vond ze al véél beter.



Nu nog een bloesje. Ik ging op zoek naar een cowboystofje en ook hier kwam Mieke wéér aandraven met de oplossing : een heel leuk Michael Millerstofje dat direct werd goedgekeurd door de cowgirl des huizes. (2 x een heel dikke MERCI voor Mieke!) Overkopen dat lapje!




Door tijdsgebrek besloot ik om opnieuw het Blushpatroon uit Home Made Minicouture te nemen. Voor deze versie koos ik een rood kraagje met een wit zigzaglint. Achteraan werkte ik weer met kamsnaps. Aangezien alle rode kamsnaps aan de Retro Rockets Blush van Féliz zitten, gebruikte ik hier zwarte. Ze kreeg heel veel complimentjes op de repetitie en gisteren op het schoolfeest. En dat doet mij natuurlijk ook heel veel plezier. Maar ik beleefde nog veel meer plezier aan de prachtprestaties van onze 2 dochters. Ze waren alle 2 om te stelen en om op te eten ...



woensdag 23 april 2014

2 weken vakantie = (maar) 2 rokjes ...

De paasvakantie is alweer voorbij. Als lerares in het volwassenenonderwijs kon ik ook lekker lui genieten van 2 weken rust. Ik nam me voor om héél véél te naaien maar onder andere het mooie weer heeft daar een stokje voor gestoken. Klagen hoor je mij in elk geval niet doen. Ik genoot met volle teugen van de zon, onze dochters, bezoekjes van en aan vrienden, uitstapjes en zelfs van een beetje tijd aan mijn naaimachine.

Ik haalde de mosterd  voor het eerste rokje bij Ella & Basiel. Op de facebookpagina zag ik een leuke foto van een rokje verschijnen. Ik moest en zou een exemplaar maken dat op dat rokje leek maar dan wel met een ander stofje en toch net iets anders. Noa dook in de stoffenbak en kwam er met een retrostofje uit. Dat kon ik toch niet weigeren ;-) Ik combineerde het met groene polyester van in Kapellen en rode boordstof. En ja, paspel mocht ook niet ontbreken.


Het tweede rokje is een luiwijvenrokje. Féliz moest als bijtje verkleed zijn op de apotheose van de kleutersportweek. Een zwart T-shirt had ik hier nog ergens in de kast liggen. Daar moest dan natuurlijk nog een bij opkomen. Ik liet mijn Cameo zijn ding doen met wat gele flockfolie. Strijken en klaar! Het rokje ging al even snel. Een simpel geel katoenen A-lijntje met boordstof. Ik ging echter niet voor een combinatie met zwart omdat ze het dan nadien niet echt meer kon dragen. De gestreepte boordstof kocht ik bij Bee KidzzIk naaide er ook nog 2 grote knopen op om het wat speelser te maken en een PASPELTJE!


















Ondertussen ben ik al aan mijn volgende project bezig en dat zal héél binnenkort klaar zijn. En neen, het is GEEN rokje!

maandag 11 november 2013

Allemaal beestjes

Na het kleedje dat ik voor Noa maakt, begon de kleinste spruit hier in huis natuurlijk tegen te pruttelen. Ik moest dus beloven om iets voor haar kleerkast in elkaar te zetten. Ik liet haar de keuze en ze koos een rokje.
My all time favorite : een A-lijntje met stolpplooi EN paspel uit Allemaal rokjes van Mme ZsaZsa.

Féliz koos een stofje dat ik een tijdje terug bij Roos & Violet kocht. Onze papa koos de groene paspel. Ik koos voor een oranje-rode katoenen voering. Een simpel maar mooi rokje.

Op onze bijeenkomst van FEMMA Eversem begon ik aan dit exemplaar en werkte het enkele dagen later helemaal af. OK, niet helemaal. Het is nog niet omgezoomd. Het mooie ding is namelijk net iets te groot dus moet nog even in de kast blijven liggen. Helaas ...



vrijdag 8 november 2013

Selfmaid meid

In de vakantie lokte goede vriendin Leen me mee naar een naaiworkshop van Selfmaid in Wilrijk.  Nu ja, workshop is misschien niet het correcte woord. Je mocht zelf een patroontje kiezen. Garen, fournituren, stof en deskundige raad van Peggy en Peggy waren in de prijs van 50€ begrepen. En dit 2 avonden lang! Dit konden we natuurlijk niet laten liggen en wij samen naar Wilrijk.

Dit patroontje lag al een tijdje te blinken in mijn patronenmap. Ik kon niet aan de lokroep weerstaan. Het werd de Tinny Dress van Straight Grain. Een zomerkleedje hoor ik jullie al denken. Ja, een zomerkleedje want in dit druilerige weer moet een mens nu eenmaal dromen van de zon en de zomer. Het voordeel aan dit patroontje is dat er heel wat combinaties mogelijk zijn. Je kan kiezen uit 4 kraagjes, 3 rokdelen en 2 soorten mouwtjes.

Leen en ik doken in de stoffenbakken en Leen wees me op dit leuke zwembandstofje. Ik was onmiddellijk verkocht en het stofje ook. Ik combineerde het met een rood effen katoentje en een paspeltje (of wat had je gedacht?). Noa wou een cirkelrok. Ik ben er geen grote liefhebber van maar soms moet een mens eens toegeven aan de wensen van dochtertje lief. Even stress toen bleek dat de cirkelrok te groot was voor het bovenstuk. (Foutje in het patroon volgens mij want alles werd heel zorgvuldig overgenomen en gecheckt.) Peggy raadde me aan om een beetje te fronsen. Op die manier kregen we de puzzelstukken toch in elkaar gepast.

Het eerste zomerkleedje van 2014 is al klaar ...






dinsdag 29 oktober 2013

Nu is de herfst aan de beurt ...

Na al de staartbeenperikelen had ik mezelf voorgenomen om weer meer te gaan naaien om de schade in te halen. In de vakantie is dat niet altijd even gemakkelijk met 2 rondhuppelende prinsesjes maar we hebben er het beste van gemaakt.

Ik was in het begin van de vakantie was ik eens in de kleerkasten van onze madammen gedoken en merkte op dat Féliz wel wat rokjes kon gebruiken dus werk aan de winkel!

Ik koos een heel schattig stofje met eekhoorntjes. Vraag me niet waar het vandaan komt. Ik won dit fantastische stofje op Facebook en ben er nog altijd héél blij mee. Ik koos een simpel gevoerd A-lijntje uit het boek van Mme ZsaZsa, de rokjesbijbel. Ik gooide er wéér maar eens een paspel tussen en klaar is Kees.


zondag 27 oktober 2013

Inactiviteit? Not anymore!!!

Ja sorry mijn lieve followers. Long time not seen maar er is een verklaring voor. En zelfs meer dan 1. Jullie weten het of jullie weten het niet : ik sta in het onderwijs dus had in juli en augustus 2 maanden vakantie voor de boeg. In juli was ik nog iets of wat actief maar augustus was een ander paar mouwen.

Na lang nadenken besloot ik om een zomerprojectje voor mezelf uit te tekenen. Ik wou een zomerjas voor mezelf. Natuurlijk een tikkeltje retro of wat had je nu gedacht? Naaivriendin Iris bracht me op een schitterend idee namelijk de Pavot van Deer & Doe. Mieke, een andere naaivriendin uit het Gentse, was zo lief om het patroon voor mij te halen bij de Stoffenkamer Hiervoor moet ik beiden nog eens zwart op wit bedanken. THANKS Mieke en Iris.

Het was een verademing om met een patroon van Deer & Doe te werken. De werkbeschrijving was wel in het Frans of Engels maar dat vormde geen onoverkomelijke problemen. Door het mooie weer kwam er van tekenen, knippen en naaien in de maand augustus echter niet zo heel veel in huis. Het duurde dan ook heel lang voor deze jas een beetje vorm kreeg.

Ik koos een gele gabardine die ik van een 3e naaivriendin kreeg. MERCI Ira! Een kobaltblauwe paspel mocht niet ontbreken en de mooie knopen vond ik tijdens de uitverkoop van een heel klein naaiboetiekje in Londerzeel. Al het materiaal was er dus naaien maar. De zon was echter spelbreker.


Begin september was dit geval nog niet klaar. Veel moest ik er niet meer aan doen hoor. Nog wat omzomen en de knoopsgaten maken. Ik nam me voor om dit te doen eens het schooljaar begon maar een stom arbeidsongeval stak daar dan weer een stokje voor. Ik kwam tijdens mijn spurtje naar de metro nogal ongelukkig op mijn staartbeen terecht waardoor ik een hele tijd het gezelschap van een stoel niet echt kon verdragen. Bye bye goede voornemens en hello pain!

Na meer dan 4 weken kon ik weer achter mijn naaimachine kruipen. Vol goede moed probeerde ik mijn knoopsgaten te maken. Ja, ja ... u leest het goed. Ik probeerde! Mijn schattige Brother NV10 bleef constant hangen. (Een oud zeer dat nog al eens de kop op stak bij zwaardere stoffen. Frustratie alom!!!) Ik kan het jullie verzekeren. Knoopsgaten lostornen is geen pretje maar no pain, no gain. En dit is het uiteindelijk geworden ...



zondag 28 juli 2013

Elfenkleedje II

Noa vraagt dus Retromams naait. Hetzelfde jurkje als zus maar wat aangepast want de originele versie van Homemade Mini Couture viel zowel voor Féliz als Noa wat te breed bovenaan. Potlood en papier bovenhalen en aanpassen maar. Helemaal zeker was ik niet van mezelf maar het is toch wonderwel gelukt. Oef ! (Een pak van mijn hart hoor.)

En de sandaaltjes die we net voor ons verlof bij Papoetsie kochten passen er fantastisch bij. Wat een mooie combinatie al zeg ik het zelf ...




















Op naar het volgende maar wat ???

zaterdag 27 juli 2013

Elfenkleedje

Mooie liedjes duren nooit lang en zo was het ook met onze vakantie gesteld. Op en top genieten van al die mooie plekjes in Frankrijk, schaduw zoeken want gewoon te warm in de zon, live genieten van de Tour, chillen met een glas wijn in goed gezelschap en al kijkend naar Vive le vélo,... Vakantie kan toch mooi zijn. Als een mens dan thuiskomt, is het al was en strijk wat de klok slaat.


Hier en daar nog een dagje genieten van het laatste weekje verlof van het ventje want dinsdag moet hij weer aan de slag terwijl de dames des huizes nog een maand vakantie voor de boeg hebben. Toch kon ik het mij niet laten om achter mijn naaimachine te kruipen. Eerst had ik geen echt inspiratie maar nam dan dit boek ter hand en begon samen met de girls te kijken en te kiezen. Féliz koos het Whiskerskleedje. Papa koos een stofje maar kleine koppigaard was niet akkoord. Zij koos iets totaal anders. Het werd er eentje van in de webshop Roos & Violet. Echt een aanrader!!



Féliz paste het en zei meteen :"Ik ben een elfje!". Het is een heel mooi kleedje maar het valt nogal breed onder de oksels. Grote zus kan er zelfs in. Ze wil natuurlijk ook zo'n elfenjurkje in het stofje dat papa eerst voor Féliz koos. Mama weet dus weer wat te doen deze namiddag. Ik ga wel proberen om het bovenstukje wat aan te passen zodat het wat meer aansluit. Het resultaat van deze opdracht zal dus later volgen ....




dinsdag 9 juli 2013

Geel, groen en dan nu nog iets met bollen ?

Nog 2 dagen en we vertrekken met de mobilhome richting Frankrijk. AFTELLEN!!! Op en top genieten : leuke en lieve mensen, landschappen om stil van te worden, pittoreske dorpjes, zwoele avonden met een lekker glas wijn en ... koers. Ja, ja KOERS! We gaan wéér maar eens de uitdaging aan om een week de Tour de France te volgen. Zo'n vakantie krijg je nu eenmaal als moeder, vader en de dochters allemaal al even wielergek zijn.

Toen ik al eens in de kleerkasten van de meisjes dook om te zien wat we zouden meenemen qua kleding, kwam ik tot de vaststelling dat Noa geen shortjes in haar kast had hangen. Drama alom want het is daar momenteel heel erg warm. We schuimden enkele winkels af om in de solden enkele leuke exemplaren te vinden maar dat was helaas geen succes. Er zat dus niets anders op dan zelf achter mijn Brother te kruipen.

Op de blog van Ikke = mooi vond ik een leuk patroontje. Mijn ventje koos een appelblauwzeegroene gabardine. Ik besloot om er wat fluo gabardine bij te gooien. Deze 2 stoffen (en nog vele andere) kreeg ik van een sympathieke naaivriendin dus bij deze nog maar eens BEDANKT ;-) Ik voegde er nog een fluo paspeltje en een labeltje aan toe en klaar is kees. In de solden vond ik een fluo geel marcelleke om het helemaal compleet te maken.

En voilà, het resultaat ...






vrijdag 28 juni 2013

VAKANTIEMODUS ...

Opstaan na een veel te korte nacht en het besef dat er weer een jaartje meer op de teller is komen te staan .... Ppppffff. Geef toe, deze ochtendstond had niet zoveel goud in de mond. Maar beneden komen en een enorme bos bloemen van je allerliefste ventje zien staan, is wel een ochtend ritueel waar ik heel goed aan zou kunnen wennen. Ik zag de festiviteiten van de dag opeens heel goed zitten.

Gisteren stonden de attesteringen van mijn ochtend - en avondklassen op het programma. Samen een hapje eten, iets drinken, veel praten en vooral heel veel lachen. Ik werd dan ook in de bloemen, chocolade, koekjes, bonnen, ... gezet. Dat doet een mens toch zoveel plezier. Echt hartverwarmend.



Sylwia, één van mijn studenten in de ochtendklas beviel 7 weken te vroeg van haar dochtertje Lena. Een echt schatje, die kleine spruit! Ze moest één maand in het ziekenhuis blijven. Ondanks alles bleef Sylwia naar de les komen en legde ze een prima examen af. Ik vond dat dat een kleine attentie verdiende. Echt waar, een heel sterke en lieve dame!




Ik maakte dit kleurrijke kleedje voor de kleine poppemie. Ik durfde het aan om eindelijk in mijn Mies & Moosje te knippen. Het patroontje komt uit Ottobre maar ik veranderde er hier en daar iets aan. Er zijn nog andere varianten te vinden van dit schortjurkje. Ik maakte een omkeerbare versie en er kwam ook een heel klein stukje flockfolie aan te pas. Paspel mocht ook niet ontbreken.




Het heeft bloed, zweet en tranen gekost want mijn Brother wou echt niet mee. Bij het maken van de knoopsgaten liep mijn machine steeds vast. Knoopsgaten lostornen is in elk geval geen pretje. Dat kan ik na dit kleedje wel zeggen. Genoeg gezeurd, het is goed gekomen. En ja, Sylwia was blij. Ik wens lieve, kleine Lena héél veel plezier, lachjes, knuffels en kusjes in dit mooie kleedje.



En nu ... VAKANTIE!!!



maandag 3 juni 2013

GefeliciTAART!

Er was er eentje jarig! HOERA. Astrid, het petekindje van mijn ventje Fred stond zondag een hele dag in de belangstelling. De weergoden waren haar gunstig gezind en het werd dan ook een heel leuk en gezellig feestje.

Bij verjaardagen horen natuurlijk cadeautjes. En als het om meisjes gaat, horen daar vanzelfsprekend kleedjes bij. Mijn man verdiepte zich in mijn boeken, stoffenvoorraad en strijkapplicaties en koos een felkleurig stofje en wéér maar eens de basisjurk uit SVDHZ. Best friend paspel is ook van de partij en de rest van het verhaal zie je op de foto.



zondag 12 mei 2013

Mmmmmmeloen

Nog altijd geen zon :-( Dan moeten we maar een andere manier vinden om de zomer in huis te halen. Een fruitig zomerstofje zoeken en nog maar eens een rokje in elkaar naaien. Dit sappig stukje stof kocht ik nog voor mijn eerste naailes bij Koekepeertje. Hoog tijd dus om er de stofschaar in te zetten. Er moet natuurlijk wéér een paspel aan te pas komen. Omzomen zal ik wel doen als de zon besluit om een einde te maken aan haar winterslaap. Nu maar hopen dat ik héél snel moet omzomen ;-)


maandag 6 mei 2013

In tweevoud ...

Toen ik dit stofje zag in dit boek werd ik op slag verliefd. Dit moest ik hebben. Mijn lieve naaivriendin Mieke bezorgde me dit mooie stofje. Wie mijn 2 dochters kent, weet dat het hier soms hoog oplopende discussies kunnen zijn als het op stof aankomt. De 2 prinsessen waren alle 2 even gek op dit stofje als hun mama.

OK, no problemo! Dan maken we er 2 kleedjes van maar dan wel helemaal anders. Ik kon niet anders dan het stofje combineren met een effen stofje want anders kon ik die 2 hoogheden niet tevreden stellen. Voor Noa nam ik een patroontje over uit bovenstaand boek. Voor Féliz nam ik het bovenstukje van de basisjurk uit hetzelfde boek over, voegde een paspeltje toe en deed mijn eigen ding met het rokgedeelte. Beide kleerkasten zijn weer een kleedje rijker ...