Posts tonen met het label Ponnekeblom. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Ponnekeblom. Alle posts tonen

maandag 26 januari 2015

Zomer - en winterslaap

De meeste dieren houden een winterslaap. Wel, bij mij begon die al in de zomer. In augustus naaide ik nog vlijtig enkele kleedjes voor de prinsesjes van mijn collega's Katrien en Evelyne. Jammer genoeg heb ik geen foto's gemaakt. (BIG mistake!)

In september begon het nieuwe schooljaar. Ik kreeg een nieuw uurrooster voorgeschoteld. Het was precies wat ik had gevraagd maar toch had ik wat tijd nodig om me aan te passen aan deze nieuwe situatie en aan dit nieuwe ritme.

Sinds de kerstvakantie begon ik min of meer mijn draai te vinden en kwam er weer wat tijd vrij voor mijn hobby's. Helaas nog niet voldoende om te naaien maar wel net genoeg om te haken en te breien. 

In de kerstvakantie verbruikte ik héél veel wol maar maakte wéér maar eens veel te weinig foto's. Ik heb de nieuwe eigenaars vriendelijk verzocht om de aanwinsten ook op foto te zetten en wacht geduldig af. Binnenkort zien jullie ze hier zeker en vast verschijnen. Dat beloof ik op mijn plechtige communiezieltje.

Een wollige oplijsting van mijn spinsels :

- een gehaakte muts voor onze jongste dochter Féliz. Ze koos zelf een exemplaar uit het boek van Ponnekeblom.

- een kabelsjaal uit 'Nog een breiboek?!' voor mijn lieve Ma.  

- een kraag voor de vriendin van mijn broer. 

- een gehaakte muts (nogmaals van Ponnekeblom) voor mijn grootste metekindje Zoë.


- een gehaakte muts (eigen creatie) voor Sita, het jongste metekindje van mijn man. 

- een gehaakte muts voor mijn jongste metekindje Febe.

Mijn volgende projectje ... Who knows?

Ik beloof bij deze plechtig om niet meer in slaap te vallen en lekker actief te blijven met naald, draad, wol, priem, haakpen en vooral op mijn blog. 




dinsdag 11 maart 2014

Haken, haken en nog eens haken!

Het is weer maar eens veel te lang geleden. Waarom het nu zo lang heeft geduurd? Griep, windpokken, nog eens windpokken en een kapot fototoestel. Het was hier met andere woorden een broeihaard van virussen en aanverwanten maar dat zal wel bij heel wat mensen zo geweest zijn. Ik kon dus hier en daar wat zaken afwerken omdat de meisjes door al die bijtende beestjes net iets minder energie hadden. Probleem was dan nog dat ik geen foto's kon van al dat moois kon maken. Dat is dus bij deze opgelost en we zijn dus weer op post. Hier dus een samenraapsel van de voorbije maand.

Ik moet mijn naaiende vriendinnen nog even op hun honger laten zitten want ik ben in de wol blijven hangen. Troost jullie, het zal voorlopig de laatste keer zijn tot de bladeren weer van de bomen beginnen te vallen.

Ik kocht een tijdje terug het boek van Ponnekeblom. De meisjes konden het kleurrijke boek niet links laten liggen en begonnen al direct hun favorietjes te kiezen. En jullie weten het : zij vragen, ik maak ;-)

Féliz koos een muts met een grote bloem. Toen we wol gingen kiezen, liet ze haar ook vallen op de Montblanc 71 van Katia. Ik was onmiddellijk akkoord want kleurtjes zijn nu eenmaal ook mijn dada. De muts was heel gemakkelijk te maken. De ene vaste na de andere. Voor de bloem koos ze de Laura 990 van Veritas. De blaadjes aan de bloem maakte ik uit een restje groen. Ik haakte er natuurlijk een bijhorende sjaal bij want het plaatje moest nu eenmaal kloppen.


Grote zus Noa kon niet achterblijven en moest ook een muts met een bloem hebben. Ze koos (verrassend genoeg) voor een kleiner exemplaar en een andere steek namelijk de bobbelsteek. Echt leuk om te haken maar er kruipt wel heel wat wol in. We kozen een bruine Merino van Lang. Ik moet jullie het nummer schuldig blijven. De bloem haakte ik in Miracle van Schachenmayr. Ze kreeg er natuurlijk ook een bijpassende sjaal bij. Echt een wolverslindend exemplaar.



En alsof dit nog niet genoeg was , moest er ook nog eens een baret zijn voor één van de mevrouwtjes. Miss kieskeurig wou geen tsjoepke op haar baret. Ik moet eerlijk toegeven dat de pop hier ook een exemplaar heeft gekregen. Het eerste exemplaar dat ik haakte viel veel te klein uit en ik had alles exact uitgevoerd zoals beschreven in het boek met de voorgeschreven woldikte. 't Boeleke kan er maar goed mee zijn ;-) Ik paste dus het patroon aan en dit is het eindresultaat. Nu de pokken nog weg en ze kan helemaal stralen ...