maandag 2 februari 2015

Madame Pompon ...

Na al dat haken werd het nog eens tijd om de priemen boven te halen. Op elke jas moet er toch een zelfgemaakte muts zijn. Mijn oog viel op deze leuke wol van Boston Style. Koningsblauwe met fluogeel, groen, wit en grijs. Het patroon komt uit de laatste La Maison Victor maar ik paste het hier en daar wat aan.


Papa wou geen pompon maar de zeurende zesjarige won de strijd.

Met de restje van de Boston en de kobaltblauwe wol van de strikmuts maakte ik nog een kraag. Ik had deze liever wat hoger gezien maar als je restjes verwerkt, moest ik het nu eenmaal doen met de wol die ik nog had.

Deze morgen nam ik nog snel een foto voor ze zo fier als een pauw naar school vertrok. De elastiek met bolletjes in haar haar was niet zo'n goed idee aan de foto te zien. Dat zorgde voor de extra dimensie op de foto ;-)

zaterdag 31 januari 2015

Gestrikt à l'hollandaise ...

Ik kreeg enkele dag terug van onze oudste de opmerking dat ik voor haar deze winter nog steeds geen muts had gemaakt. En gelijk had ze. Het sukkeltje toch. Dat kan toch niet zijn.

Werk aan de winkel dus. De laatste tijd was het al bloemen wat de klok sloeg. Ik besloot dus om het eens over een andere boeg te gooien. Ik ging deze keer voor een strik. 

Dit alles moest in een Hollands sausje gegoten worden want haar jas is oranje met kobaltblauw. Haar muts kreeg dus vanzelfsprekend die 2 kleuren.

Het patroon? Dat moet ik jullie schuldig blijven. Ik vond een leuke foto op Pinterest en besloot dit een beetje na te maken.

En ja, ik vergat de foto's niet ...




maandag 26 januari 2015

Zomer - en winterslaap

De meeste dieren houden een winterslaap. Wel, bij mij begon die al in de zomer. In augustus naaide ik nog vlijtig enkele kleedjes voor de prinsesjes van mijn collega's Katrien en Evelyne. Jammer genoeg heb ik geen foto's gemaakt. (BIG mistake!)

In september begon het nieuwe schooljaar. Ik kreeg een nieuw uurrooster voorgeschoteld. Het was precies wat ik had gevraagd maar toch had ik wat tijd nodig om me aan te passen aan deze nieuwe situatie en aan dit nieuwe ritme.

Sinds de kerstvakantie begon ik min of meer mijn draai te vinden en kwam er weer wat tijd vrij voor mijn hobby's. Helaas nog niet voldoende om te naaien maar wel net genoeg om te haken en te breien. 

In de kerstvakantie verbruikte ik héél veel wol maar maakte wéér maar eens veel te weinig foto's. Ik heb de nieuwe eigenaars vriendelijk verzocht om de aanwinsten ook op foto te zetten en wacht geduldig af. Binnenkort zien jullie ze hier zeker en vast verschijnen. Dat beloof ik op mijn plechtige communiezieltje.

Een wollige oplijsting van mijn spinsels :

- een gehaakte muts voor onze jongste dochter Féliz. Ze koos zelf een exemplaar uit het boek van Ponnekeblom.

- een kabelsjaal uit 'Nog een breiboek?!' voor mijn lieve Ma.  

- een kraag voor de vriendin van mijn broer. 

- een gehaakte muts (nogmaals van Ponnekeblom) voor mijn grootste metekindje Zoë.


- een gehaakte muts (eigen creatie) voor Sita, het jongste metekindje van mijn man. 

- een gehaakte muts voor mijn jongste metekindje Febe.

Mijn volgende projectje ... Who knows?

Ik beloof bij deze plechtig om niet meer in slaap te vallen en lekker actief te blijven met naald, draad, wol, priem, haakpen en vooral op mijn blog. 




dinsdag 10 juni 2014

Een testappeltje

Op de verkiezingsdag moesten wij naar het communiefeest van grote neef Alexander. Bij een feest horen natuurlijk mooie kleedjes en daar zijn we graag bij. Ik had een heel leuk stofje liggen waaruit ik een kleedje wilde maken voor Noa. Noa is een lange, smalle meid en niet elk modelletje komt daarbij tot zijn recht. Uren heb ik in mijn boeken en naaitijdschriften zitten bladeren. Wat ik mooi vond, was haar dada niet. En wat zij mooi vond, was in mijn ogen een teutenkleed.

We sloten dan maar een compromis : het werd het kleedje met de ronde kraag uit Stof voor Durf het Zelvers. Ik had er van in het begin niet echt een goed oog in en besloot voor de eerste keer in mijn naailoopbaan een testversie van een kleedje te maken. Ben ik blij dat ik dat heb gedaan. Op zich is het wel een mooi en leuk modelletje maar het is echt niets voor Noa. Vooraan valt het nog goed mee maar achteraan valt het veel te wijd. Het appelstofje kocht ik een tijdje terug over van naaivriendin Noor. Testkleed of niet, een paspel moest er vanzelfsprekend ook aan toegevoegd worden.

En op het feest ... helaas geen creatie van mama maar dat lieten we niet aan ons hartje komen. Het was een fantastische dag.

 


maandag 19 mei 2014

Our cowgirl

Een tijdje terug zat er een briefje in de boekentassen van onze dochters. De dresscode voor het schoolfeest. Voor Féliz moesten we op zoek naar een Spaans flamencokleedje. Mieke snelde hier meteen ter hulp. Dat was dus heel snel opgelost.

Noa moest als cowgirl naar het schoolfeest. Op het briefje verwees de juf naar een jeansbroek of -rok. Dat was een andere opdracht. Noa had een recht jeansrokje in haar kleerkast liggen maar dat vond onze danseres natuurlijk niet swingend genoeg. Ik maakte dan maar een cirkelrok in lichte jeansstof met onderaan een iets dikkere witte paspel en bovenaan witte boordstof. Dat vond ze al véél beter.



Nu nog een bloesje. Ik ging op zoek naar een cowboystofje en ook hier kwam Mieke wéér aandraven met de oplossing : een heel leuk Michael Millerstofje dat direct werd goedgekeurd door de cowgirl des huizes. (2 x een heel dikke MERCI voor Mieke!) Overkopen dat lapje!




Door tijdsgebrek besloot ik om opnieuw het Blushpatroon uit Home Made Minicouture te nemen. Voor deze versie koos ik een rood kraagje met een wit zigzaglint. Achteraan werkte ik weer met kamsnaps. Aangezien alle rode kamsnaps aan de Retro Rockets Blush van Féliz zitten, gebruikte ik hier zwarte. Ze kreeg heel veel complimentjes op de repetitie en gisteren op het schoolfeest. En dat doet mij natuurlijk ook heel veel plezier. Maar ik beleefde nog veel meer plezier aan de prachtprestaties van onze 2 dochters. Ze waren alle 2 om te stelen en om op te eten ...



maandag 28 april 2014

Retromams goes Retro rockets

Na al die rokjes werd het eens hoog tijd voor iets anders. Ik dook mijn boekenkast in en koos er dit boek uit. Elke keer als ik in dit pareltje kijk, besef ik dat ik dringend meer tijd moet zoeken en vinden om te naaien.

Het Blushbloesje stond al heel lang op mijn verlanglijstje dus de keuze was heel snel gemaakt. Ik maakte deze keer zelf een selectie van 4 stofjes die ik wel zag zitten en liet onze jongste dochter kiezen. Ze koos voor de Retro Rocket Rascals astronauts van Michael Miller.  Een hele tijd terug kocht ik dit stofje in deze webshop. Voor het kraagje mocht ik een stukje van mijn Ma haar spierwitte stofje gebeuren.


Deze keer geen paspel als extraatje maar wel een zigzagje aan de kraag. In het boek werken ze met knopen maar ik besloot om kamsnaps te gebruiken. Lekker snel en geen gepruts met knoopsgaten.


Mama blij, Féliz blij en Noa stikjaloers ...


woensdag 23 april 2014

2 weken vakantie = (maar) 2 rokjes ...

De paasvakantie is alweer voorbij. Als lerares in het volwassenenonderwijs kon ik ook lekker lui genieten van 2 weken rust. Ik nam me voor om héél véél te naaien maar onder andere het mooie weer heeft daar een stokje voor gestoken. Klagen hoor je mij in elk geval niet doen. Ik genoot met volle teugen van de zon, onze dochters, bezoekjes van en aan vrienden, uitstapjes en zelfs van een beetje tijd aan mijn naaimachine.

Ik haalde de mosterd  voor het eerste rokje bij Ella & Basiel. Op de facebookpagina zag ik een leuke foto van een rokje verschijnen. Ik moest en zou een exemplaar maken dat op dat rokje leek maar dan wel met een ander stofje en toch net iets anders. Noa dook in de stoffenbak en kwam er met een retrostofje uit. Dat kon ik toch niet weigeren ;-) Ik combineerde het met groene polyester van in Kapellen en rode boordstof. En ja, paspel mocht ook niet ontbreken.


Het tweede rokje is een luiwijvenrokje. Féliz moest als bijtje verkleed zijn op de apotheose van de kleutersportweek. Een zwart T-shirt had ik hier nog ergens in de kast liggen. Daar moest dan natuurlijk nog een bij opkomen. Ik liet mijn Cameo zijn ding doen met wat gele flockfolie. Strijken en klaar! Het rokje ging al even snel. Een simpel geel katoenen A-lijntje met boordstof. Ik ging echter niet voor een combinatie met zwart omdat ze het dan nadien niet echt meer kon dragen. De gestreepte boordstof kocht ik bij Bee KidzzIk naaide er ook nog 2 grote knopen op om het wat speelser te maken en een PASPELTJE!


















Ondertussen ben ik al aan mijn volgende project bezig en dat zal héél binnenkort klaar zijn. En neen, het is GEEN rokje!