zaterdag 27 juli 2013

Elfenkleedje

Mooie liedjes duren nooit lang en zo was het ook met onze vakantie gesteld. Op en top genieten van al die mooie plekjes in Frankrijk, schaduw zoeken want gewoon te warm in de zon, live genieten van de Tour, chillen met een glas wijn in goed gezelschap en al kijkend naar Vive le vélo,... Vakantie kan toch mooi zijn. Als een mens dan thuiskomt, is het al was en strijk wat de klok slaat.


Hier en daar nog een dagje genieten van het laatste weekje verlof van het ventje want dinsdag moet hij weer aan de slag terwijl de dames des huizes nog een maand vakantie voor de boeg hebben. Toch kon ik het mij niet laten om achter mijn naaimachine te kruipen. Eerst had ik geen echt inspiratie maar nam dan dit boek ter hand en begon samen met de girls te kijken en te kiezen. Féliz koos het Whiskerskleedje. Papa koos een stofje maar kleine koppigaard was niet akkoord. Zij koos iets totaal anders. Het werd er eentje van in de webshop Roos & Violet. Echt een aanrader!!



Féliz paste het en zei meteen :"Ik ben een elfje!". Het is een heel mooi kleedje maar het valt nogal breed onder de oksels. Grote zus kan er zelfs in. Ze wil natuurlijk ook zo'n elfenjurkje in het stofje dat papa eerst voor Féliz koos. Mama weet dus weer wat te doen deze namiddag. Ik ga wel proberen om het bovenstukje wat aan te passen zodat het wat meer aansluit. Het resultaat van deze opdracht zal dus later volgen ....




dinsdag 9 juli 2013

Geel, groen en dan nu nog iets met bollen ?

Nog 2 dagen en we vertrekken met de mobilhome richting Frankrijk. AFTELLEN!!! Op en top genieten : leuke en lieve mensen, landschappen om stil van te worden, pittoreske dorpjes, zwoele avonden met een lekker glas wijn en ... koers. Ja, ja KOERS! We gaan wéér maar eens de uitdaging aan om een week de Tour de France te volgen. Zo'n vakantie krijg je nu eenmaal als moeder, vader en de dochters allemaal al even wielergek zijn.

Toen ik al eens in de kleerkasten van de meisjes dook om te zien wat we zouden meenemen qua kleding, kwam ik tot de vaststelling dat Noa geen shortjes in haar kast had hangen. Drama alom want het is daar momenteel heel erg warm. We schuimden enkele winkels af om in de solden enkele leuke exemplaren te vinden maar dat was helaas geen succes. Er zat dus niets anders op dan zelf achter mijn Brother te kruipen.

Op de blog van Ikke = mooi vond ik een leuk patroontje. Mijn ventje koos een appelblauwzeegroene gabardine. Ik besloot om er wat fluo gabardine bij te gooien. Deze 2 stoffen (en nog vele andere) kreeg ik van een sympathieke naaivriendin dus bij deze nog maar eens BEDANKT ;-) Ik voegde er nog een fluo paspeltje en een labeltje aan toe en klaar is kees. In de solden vond ik een fluo geel marcelleke om het helemaal compleet te maken.

En voilà, het resultaat ...






vrijdag 28 juni 2013

VAKANTIEMODUS ...

Opstaan na een veel te korte nacht en het besef dat er weer een jaartje meer op de teller is komen te staan .... Ppppffff. Geef toe, deze ochtendstond had niet zoveel goud in de mond. Maar beneden komen en een enorme bos bloemen van je allerliefste ventje zien staan, is wel een ochtend ritueel waar ik heel goed aan zou kunnen wennen. Ik zag de festiviteiten van de dag opeens heel goed zitten.

Gisteren stonden de attesteringen van mijn ochtend - en avondklassen op het programma. Samen een hapje eten, iets drinken, veel praten en vooral heel veel lachen. Ik werd dan ook in de bloemen, chocolade, koekjes, bonnen, ... gezet. Dat doet een mens toch zoveel plezier. Echt hartverwarmend.



Sylwia, één van mijn studenten in de ochtendklas beviel 7 weken te vroeg van haar dochtertje Lena. Een echt schatje, die kleine spruit! Ze moest één maand in het ziekenhuis blijven. Ondanks alles bleef Sylwia naar de les komen en legde ze een prima examen af. Ik vond dat dat een kleine attentie verdiende. Echt waar, een heel sterke en lieve dame!




Ik maakte dit kleurrijke kleedje voor de kleine poppemie. Ik durfde het aan om eindelijk in mijn Mies & Moosje te knippen. Het patroontje komt uit Ottobre maar ik veranderde er hier en daar iets aan. Er zijn nog andere varianten te vinden van dit schortjurkje. Ik maakte een omkeerbare versie en er kwam ook een heel klein stukje flockfolie aan te pas. Paspel mocht ook niet ontbreken.




Het heeft bloed, zweet en tranen gekost want mijn Brother wou echt niet mee. Bij het maken van de knoopsgaten liep mijn machine steeds vast. Knoopsgaten lostornen is in elk geval geen pretje. Dat kan ik na dit kleedje wel zeggen. Genoeg gezeurd, het is goed gekomen. En ja, Sylwia was blij. Ik wens lieve, kleine Lena héél veel plezier, lachjes, knuffels en kusjes in dit mooie kleedje.



En nu ... VAKANTIE!!!



zondag 16 juni 2013

Bijna in examenmodus

Met de examens in aantocht, wordt het hoog tijd om even te ontspannen alvorens me te wapenen met rode pen en rekenmachine. Dit weekend wordt dus een relax - maxweekendje. Zaterdag mochen we ons benen onder tafel schuiven bij goede vrienden. Dat was genieten en vooral veel bijpraten.

Een mens kan moeilijk met lege handen aankomen dus maakte ik gisteren snel een rokje voor hun kleine meid.

Grote broer kreeg een piratenschat cadeau. De 2 schatten waren heel opgetogen en wij ook hoor. Het was om duimen en vingers van af te likken. Echt een heel gezellige avond.

Maar een hele avond bijpraten was nog niet genoeg. We hadden veel te veel tijd tekort dus besloten de madammen om de overheerlijke chocoladetaart er deze ochtend af te lopen. Lopen met 2 is toch zoveel leuker dan alleen. Op naar de volgende keer ...

En we houden het sportief vandaag. Zo meteen vertrekken we naar Nazareth om mijn ventje aan te moedigen. Nu maar hopen op mooi weer en een goed resultaat. Een boeket bloemen zou echt wel een mooie start van mijn examenweek zijn. You know what to do, Fredje Raketje ;-)


maandag 3 juni 2013

GefeliciTAART!

Er was er eentje jarig! HOERA. Astrid, het petekindje van mijn ventje Fred stond zondag een hele dag in de belangstelling. De weergoden waren haar gunstig gezind en het werd dan ook een heel leuk en gezellig feestje.

Bij verjaardagen horen natuurlijk cadeautjes. En als het om meisjes gaat, horen daar vanzelfsprekend kleedjes bij. Mijn man verdiepte zich in mijn boeken, stoffenvoorraad en strijkapplicaties en koos een felkleurig stofje en wéér maar eens de basisjurk uit SVDHZ. Best friend paspel is ook van de partij en de rest van het verhaal zie je op de foto.



zondag 12 mei 2013

Mmmmmmeloen

Nog altijd geen zon :-( Dan moeten we maar een andere manier vinden om de zomer in huis te halen. Een fruitig zomerstofje zoeken en nog maar eens een rokje in elkaar naaien. Dit sappig stukje stof kocht ik nog voor mijn eerste naailes bij Koekepeertje. Hoog tijd dus om er de stofschaar in te zetten. Er moet natuurlijk wéér een paspel aan te pas komen. Omzomen zal ik wel doen als de zon besluit om een einde te maken aan haar winterslaap. Nu maar hopen dat ik héél snel moet omzomen ;-)


maandag 6 mei 2013

In tweevoud ...

Toen ik dit stofje zag in dit boek werd ik op slag verliefd. Dit moest ik hebben. Mijn lieve naaivriendin Mieke bezorgde me dit mooie stofje. Wie mijn 2 dochters kent, weet dat het hier soms hoog oplopende discussies kunnen zijn als het op stof aankomt. De 2 prinsessen waren alle 2 even gek op dit stofje als hun mama.

OK, no problemo! Dan maken we er 2 kleedjes van maar dan wel helemaal anders. Ik kon niet anders dan het stofje combineren met een effen stofje want anders kon ik die 2 hoogheden niet tevreden stellen. Voor Noa nam ik een patroontje over uit bovenstaand boek. Voor Féliz nam ik het bovenstukje van de basisjurk uit hetzelfde boek over, voegde een paspeltje toe en deed mijn eigen ding met het rokgedeelte. Beide kleerkasten zijn weer een kleedje rijker ...